Warning: Undefined array key "et" in /home/swecogroup/public_html/wp-content/plugins/the-sweco-plugin/includes/rewrite-post-slug.php on line 75

VEKTORI ÄRI- JA ELUHOONE

Asukoht: Pärnu mnt 137, Saku tn 2 ja 2a, Tallinn

Kasutuseesmärk: äri-, büroo-, teenindus- ja majutushoone, korterelamu, parkimismaja

Projekti staadiumid: eelprojekt, põhiprojekt, tööprojekt

Netopinna suurus: ~ 50 000 m2

Projekteerimise periood: 2019-2023

Ehitamise periood: 2022-2024

Peaprojekteerija, ehituskonstruktsioonid, KVJVK: SWECO Projekt AS

Arhitektuur, sisearhitektuur, maastikuarhitektuur: Kadarik Tüür Arhitektid OÜ

Tuleohutus: Estolux OÜ

Elekter, nõrkvool, automaatika: OÜ Rausi

Arendaja: Triple Net Capital OÜ

Ehitaja: Nordecon AS

Omanikujärelevalve: Inseneribüroo Telora OÜ

Vektori polüfunktsionaalne linnakvartal koosneb Pärnu mnt 137 kinnistul paiknevast 12- ja 16-korruselisest korterelamust, mille alumisi korruseid ühendab 4-korruseline äri-, teenindus- ja büroofunktsioonidega hoonemaht. Sellega külgneb Saku tn 2 kinnistule kavandatud 5- korruseline majutus- ja toitlustushoone ning Saku tn 2a kinnistule ehitatud parkimishoone, mille katusele on rajatud unikaalne katusaed. Kogu kompleksi ühendab maa-alune korrus millel paiknevad parkimine, panipaigad ja tehnoruumid. Lisaks on projekti raames lahendatud ka kvartalit ümbritsev avalik linnaruum, mida on väärtustatud keskkonda integreeritud katusemaastike ja linnaloodusega.

Kvartali hoonestus eristub linnapildis teistest omasugustest silmapaistva ja eksklusiivse arhitektuurse lahendusega nii visuaalsest kui ruumikasutuse ja planeeringu seisukohast. Just eelkirjeldatud asjaolud koos eesmärgiga tagada hoone ehitamisel ja ekspluatatsioonis keskkonda ja energiat säästvad ning hoone kasutajate individuaalsetele nõuetele vastavad nutikad lahendused tõid endaga kaasa keerukad väljakutsed projekti koostamisel.

Ehituskonstruktsioonide seisukohast on hoonemahtude liigendatud geomeetria ja plaanilahendus tinginud keerulise ja nii plaaniliselt kui kõrguslikult ebakorrapärase kandesüsteemi, millele lisaks niigi paljudele erinevatele konstruktsioonilahendustele (monoliitne raudbetoon, monteeritavad õõnespaneelid, eelpingestatud täisplaadid, teraskonstruktsioonid) lisas veelgi ambitsioonikust eesmärk projekteerida kandekarkass võimalikult suures osas monteeritavatest elementidest. Lisaks eelnevale on parkimishoones tulenevalt suurtest avadest kasutatud monoliitset järelpingestatud raubetoonkonstruktsiooni,  seega ära on kasutatud peaaegu kõik raudbetooni kui materjali võimalused.

Tehnosüsteemide osas pidid projekteerijad lisaks eelkirjeldatule arvestama paljude erinevate ruumide kasutusfunktsioonidega, kõrgete ootustega säästliku energiatarbimisega ja LEED keskkonnamärgise taotlemisest tulenevate nõuetega.

Projekteerimisprotsessi kaasatud võtmeisikud olid kogu projekteerimisaja jooksul samad ja seeläbi oli tagatud sujuv koostöö, efektiivne projekteerimise ajakulu ja projekti üldine kvaliteet. Positiivse mõjuna võib nimetada ka omanikujärelevalve ja perspektiivse peatöövõtja varast kaasamist, mis võimaldas projekteerimisprotsessis saada eri poolte operatiivset tagasisidet kavandatavate lahenduste kohta. Polüfunktsionaalne ruumi mugav logistiline ülesehitus nõudis tihedat koostööd nii tellija, arhitekti, inseneri kui ka hoone perspektiivsete kasutajate poolt. Erineva ruumivajadusega arvestamine ja selle kõige koondamine ühtseks ehituskompleksiks oli komplitseeritud ülesanne, kuid koostöös jäid kõik osapooled loodud elu- ja töökeskkonnaga väga rahule.

Projekti kõik osad koostati infomudelis mis võimaldas igal ajahetkel kontrollida tööde edenemist ja kvaliteeti. Mudelit kasutati ja arendati edasi ka projekti hilisemates faasides ja ehitamise käigus, muuhulgas oli tarindite osa tööprojekti mudel koostatud detailsuses mis võimaldas seda kasutada alusena raudbetoontoodete tootejooniste koostamisel. Tarindite mudel sai eraldi tunnustuse ka 2023 Tekla BIM Awards Estonia konkursil. Projektis kavandatud lahenduste alusel on hoonetekompleks tunnistatud LEED Gold sertifikaadi vääriliseks. Hoonetekompleks nomineeriti 12 teise nominendi seas võistlusel “Aasta betoonehitis 2024”.

Fotode autor: Karl Kasepõld